"Mahtavaa,
kun sinulla on niin paljon kansainvälistä kokemusta", moni on todennut
minulle. "Eikö olekin! Ja suurin osa siitä on peräisin
Varissuolta, eikä Lontoosta", olen joskus vastannut.
Älä
ymmärrä väärin. Kyllä Lontookin minulle paljon opetti. Olihan se rakas
kotikaupunkini yli seitsemän vuoden ajan. Siitä huolimatta
koen, että elämäni asuinpaikoista nimenomaan Varissuo on opettanut
minulle kansainvälistä ja monikulttuurista elämäntyyliä ja -ymmärrystä.
Se,
mitä Lontoon vuosina opin, oli kyllä tärkeää sekin. Opin
perinpohjaisesti, miltä tuntuu olla ulkomaalainen ja muualta tullut. Se
ihminen,
joka puhuu paikallista kieltä vähän hassulla aksentilla ja omia
lapsiaan huonommin.
Uuden
maan tavoistakin tuli opittua vuosien varrella yhtä sun toista. Opin
ajamaan autoa tien vasemmalla puolella. Tietämään, mihin numeroon
soittaa, kun hammassärky iskee tai supistukset alkavat. Löytämään
marketista tuotteet marjarahkaan ja lohisoppaan.
Opin
selviämään arjesta vieraalla kielellä, vaikka tunsinkin itseni
englanniksi vähän tylsemmäksi ja yksinkertaisemmaksi kuin omaa
äidinkieleltäni
käyttäessäni olen. Senkin opin, että maailmassa on paljon sanoja ja
asioita. Juuri kun selvisin auton huollosta, tapahtuikin jotain
yllättävää, kuten umpilisäkkeen tulehtuminen ja taas piti ottaa uusi
terminologia haltuun.
Kansainvälisyyttäkin
toki opin, mutta ennen kaikkea tämä tapahtui lasten koulun kautta.
Siellä juhlittiin diwalit, kiinalaiset uudet vuodet
ja Black History Weekit. Mitä ikinä uutisista luimmekaan tai
kuulimmekaan, lapsilla oli tapana kysyä: Ketä me tunnemme sieltä päin
maailmaa?
Oma Lontoon kokemukseni sen sijaan on peräisin erityisesti Lontoon suomalaisyhteisön sydämestä eli Lontoon merimieskirkolta.
Kirkolla
elettiin sangen suomalaista elämää, olihan se monille
britanniansuomalaisille koti kaukana kotoa, home away from home.
Osoitteessa
33 Albion Street vietettiin vappu- ja juhannusjuhlia, laulettiin
suomalaisia lastenlauluja, virsiä ja tangoja, katsottiin yhdessä lätkää,
pelattiin pesistä ja pidettiin huolta lasten suomen kielen oppimisesta.
Lontoossa ihmissuhteideni ja työkuvioideni kieli
oli useimmiten suomi englantilaisella tvistillä. Ja missään en ole
syönyt yhtä paljon karjalanpiirakoita kuin Lontoon merimieskirkolla
asuessani.
Tästä
syystä minusta todellakin joskus tuntuu, että elämäni on
kansainvälisempää nyt, kun asun Varissuolla. Arkeeni kuuluu ihmisiä
ympäri
maailmaa. Kaikkien synnyinmaata, äidinkieltä tai uskontoa en edes
tiedä. Sitä ei tule otettua läheskään aina puheeksi, kun tarjolla on
niin paljon kiinnostavimpiakin puheenaiheita. Onko Vakken ostarille
tulossa kuntosali, oliko Tokmannilla hyväkuntoisia kukkia
myynnissä, milloin koulut aloittavat uuden lukuvuoden, oletko seurannut
jääkiekkoa tai Euroviisuja?
Jotain
pysyvää ja kansainväliseen elämäntyyliin liittyvää Englannissa asuminen
sai kuitenkin omassa elämässänikin aikaan. Se avasi sydäntäni
entisestään kaikenlaisen erilaisuuden kohtaamiselle ja arvostamiselle.
Erilaisuus ei ole pelkästään jotain, mitä pitää sietää tai suvaita, vaan
jotain, jota voi myös juhlia. Tämä asia on totta yhtä lailla Lontoossa
kuin Varissuollakin.
Kuten
Lontoon pormestari Sadiq Khan totesi hienosti Guardianissa: "We're not
simply tolerating each other – you tolerate a toothache,
I don't want to be tolerated. We respect, we embrace, and we celebrate,
which is fantastic."
Anna

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti