Kupittaanpuisto on Suomen suurin, laajin ja vanhin
kaupunkipuisto. Puistoon pääsee millä tahansa kulkuvälineellä eikä sitä ole
aidattu. Kesäisin puistossa kulkee ristiin rastiin pyöriä, potkulautoja,
kävelijöitä, juoksijoita, lapsia ja aikuisia. Puiston kaikilta alueilta löytyy
puistolle ominaisia turkooseja penkkejä. Keskellä kulkee leveä pääkatu, joka on
vain kevyelle liikenteelle suunnattu. Lähin parkkipaikka puistossa on Kupittaan
Paviljongin parkkipaikka Maauimalan vieressä.
Tällä kertaa Kupittaanpuiston kävelymme alkaa Kerttulinkadun
päädystä, Pingviinin Jäätelökioskin kupeesta. Kupittaanpuiston jokaisessa
sopukassa on jäätelökioski, joten makeanhimon täällä ainakin saa tyydytettyä.
Koirani olisi halunnut heti mennä jätskille, mutta määrätietoisesti jatkoimme
kulkua Seikkailupuiston jäädessä vasemmalle. Seikkailupuistoa vastapäätä on
muutaman vuoden ajan ollut lasten kuplapalloleikkipaikka, jossa lapsi menee
ison kuplapallon sisälle ja voi tällä tavoin kävellä veden päällä. Se on aika
tyyristä hommaa, 10€/kerta.
Emme ehdi ohittaa lasten leikkipaikkaa, koska suuntaamme
isojen kuusien kupeeseen, jossa on retkipöytä ja tuolit. Syömme eväämme tässä
ja kummastelemme isoa valkeaa nöyhtää, jota lentelee ympärillämme. Se
ilmeisesti on jonkun puun siitepölyä, koska sitä on aina enemmän mitä
tuulisempi hetki on. Koiramme ei malta syödä omaa luutaan, koska se kuulee
jatkuvasti mielenkiintoisia ääniä ympäriltään.
On Turku Air Show -viikonloppu. Kolme lentokonetta lentää
ylitsemme jättäen taivaalle haihtuvan valkoisen uurteen. Lasten iloisia ääniä
kuuluu ympäröiviltä leikkipaikoilta. Tasainen rummun pauke kuuluu vähän matkan
päässä vasemmalta, jossa tanssitaan capoeiraa. Muutama koirakko menee
pääväylältä ohitsemme. Kaukaisuudesta kuuluu urheiluselostusta, josta ei saa
selvää. Veritas Stadionilla on varmaan peli menossa.
Päätämme jatkaa matkaa ja lähdemme kiertämään Kupittaan
lintulammikkoa, jonka asukkaat ovat tällä viikolla saapuneet puistoon. Kuulemme
riikinkukon kiljaisun Liikennepuiston läheltä. Emme kuitenkaan näe lintuja
tällä puolen puistoa. Kolme miestä istuu varjoisalla puistonpenkillä. Kuljemme
kohti vuohien aitausta. Aitauksen reuna on täynnä ihmisiä, lapsia ja aikuisia.
Aitauksessa on kaksi pientä kiliä, näyttävät ihan kaksosilta. Isävuohi
Valoturkki napostelee lasten aidanraosta tunkemaa ruohoa.
Vuohien takana lammen varjoisalla puolella taapertaa
ankkalauma. Aikuisia ankkoja näyttää olevan kolmisen kappaletta. Nuorempia,
vielä osittain untuvapeitteellä olevia yksilöitä on kolme. Yksi ankka tulee
sähisemään koirallemme. Se jatkaa matkaansa eteenpäin ja sähisee toisellekin
koiralle. Sen jälkeen ankka kaakattaa kovaan ääneen, kaikki muut kääntyvät
toiseen suuntaan ja lähtevät määrätietoisesti taapertamaan pois. Koiramme
tervehtii nuorempaa urosbullterrieriä ja käännymme kohti Paviljonkia.
Kuljemme Kupittaan Maauimalan ohi, josta ei kuulu kovaa
meteliä, mikä on aika erikoista. Rapsutan oikealla jalalla vasenta nilkkaa,
sinne on purrut hyttynen. Parin metrin päässä joudun heittämään crocsin pois
jalasta, koska siellä on hiekkaa. Koira alkaa vetää lujemmin. Se tietää, minne
ollaan menossa.
Mennään aika haipakkaa leikkipaikkojen ja kuplapalloleikkipaikan
ohi, edes Seikkailupuiston kohdalla ei hidasteta. Siellä se näkyy: Pingviinin
Jäätelökioski. Koira menee tottuneesti jonoon, nousee portaan kioskin eteen
heti, kun tulee meidän vuoro. Tilaan yhden vaniljapehmiksen purkkiin ja kaksi
vanilja-suklaasekoitusta vohveliin. Kioskin myyjä toteaa, ettemme ehkä tarvitse
lusikkaa pehmispurkkiin. Naurahdan ja kerron, ettei tämä asiakas osaa käyttää
lusikkaa. Koira on kovin onnellinen saatuaan sen, mitä se koko ajan halusi:
oman jäätelön.
- Tiia -
Lisää faktatietoa löydät kirjoittamalla Googleen ”Kupittaanpuisto”.
Tämä postaus liittyy Tiian Maailman laidalla -sarjaan,
ja on sen ensimmäinen osa. Maailman
laidalla -sarja kertoo kuvaillen erilaisista luonnonympäristöistä, joihin
voi hakeutua arjen melskeeltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti