Minä tässä ihan yks kaks sairastuin vakavasti.
En kuuna päivänä tiedä mitenkä kaikki tapahtui. Mutta
lähdin kotona kaatumaan selälleni, enkä saanunna mistään kiinni. Sinne se
päänuppi pamahti eteisen kivilattialle, jotta kuulu, ja selän löin kynnykseen
pahemman kerran. Onneksi poika oli kotona, ja kuuli pamahduksen. Tuli
keittiöstä kuin tuulispää katsomaan mitä tapahtui. Minä vaan sanoin, jotta nyt
tais äidilles tapahtua vähän pahemmin.
Yritettiin pojan kanssa nostaa minua ylös siitä,
muttei siitä mitään tullunna. Hän sai minua kuitenkin sen verran vedettyä pois,
ettei selkä ollunna enää siinä kynnyksellä. Koitettiin nostaa minua ylös, siinä
mitenkään onnistumatta. Sain käännettyä itseni vatsalleni, ja yritin käsivoimin
vetää itseäni omaan huoneeseen, ja sänkyyn. Eipäs onnistunut sekään. Käännyin
takaisin selälleni. Mitään ei ollu tehtävissä.
Poika sanoi jotta nyt äiti hän soittaa ambulanssin,
johon minä, että älä soita, eiköhän me jotenkin pärjätä. Poika soitti
kuitenkin, ja aikas äkkiä sieltä lanssin poika ja tyttö tulivatkin. Kaiken
maailman mittauksia alkoivat tekemään, ja lopulta se poika mittas multa lämmön.
Eihän sitä ollunna kuin 39 astetta. Yleensä minä tunnen jo pienenkin lämmön
huimauksena, mutta tätä en tuntenut, eikä muta oikeastaan edes huimannut. Olin
ymmälläni.
Joten miten lanssin henkilöt saivat minut jaloilleni,
joilla en oikein tahtonut pysyä. Tyttö haki tuolin autosta, ja samalla oli
laittanut ala-aulaan sängyn. Siinäpä poika teki töitä, että sai minut siihen
tuoliin istumaan. Minä kun yksi vastarannan kiiski olen, ja selitin vaan, että
mulla on ihan muuta tekemistä, en nyt ehdi istua. Noin yli vartin töitä
tehtyään sai minut lopulta siihen tuoliin. Ja niin sitä lähdettiin ovesta ulos.
Minä ihmettelin, jotta mihin sinä minua oikeen viet? Päivystyksessä käydään
meinas poika, ja minä taas vastaan, että ei ole aikaa.
No lopulta minut kuitenkin saatiin alas ja siihen
odottavaan sänkyyn. Minulla ei sen jälkeen mitään mielikuvaa siitä, mitenkä
sairaalaan mentiin. Kaikki oli päässäni yhtä sotkua vaan.
Siellä sitten viipalekuvattiin pää ja selkä. Onneksi
selkä ei ollu murtunu, eikä päässäkään ollu mittän, pieni kuhmu vaan.
Mutta kaikkea muuta oli sitten sitäkin enemmän. Oli
paha munuaisaltaan tulehdus, paha anemia, ja kaiken kruunasi sydänvika, josta
mulla ollu siitäkään tietoo, mitenkä kauan se oli minulla ollu.
Vuosi 2018 oli mulle yhtä surua ja itkua sekä pahaa mieltä.
Kahdet rakkaiden hautajaiset sun muuta. Sanoinkin monesti, jotta mitenkä kauan
mun sydän kestää, eikä se sitten kestänytkään.
- Kristiina -

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti