Ensin kuuluu varoituskellon soitto. Puomit
sulkeutuvat. Kiskot alkavat humista ja kohta tiedät, kummasta suunnasta
odottaa. Parhaiten Junan tulon aistii, kun on ihan verkkoaidan viereen
asettuneena. Sitten se hieno hetki, kun jättiläinen ajaa ihan läheltä ohi ja
sen huokaus tuntuu kasvoilla. Huokauksessa on muisto Pasilan ratapihalta, Halikon
viljapelloilta ja Piikkiön metsistä.
Vanhasta muistista toistan ne sanat, jotka aina sanoin tässä
tilanteessa lapsille, kun he olivat pieniä: olipa meillä hyvä tuuri, kun
satuimme näkemään Junan. Rattaista katsottiin takaisin suurin silmin, tutti
putosi suusta.
Varissuolla rakastan eniten Junaa. Se menee ensin, ja kaikki
muu pysähtyy. Se on iso pomo, vastaansanomaton imperatiivi. Mutta jos katsoo
meidän talon ylimmästä kerroksesta, se näyttää tarkalta pienoismallilta
maisemaansa aseteltuna.
Juna on varissuolaisille muistutus siitä, että täältä pääsee
helposti pois. Kun sen tietää, ei välttämättä tarvitsekaan lähteä. Monet
juuttuvat iäkseen. Ja sitten on niitä, joille Junasta tulee lopullinen ratkaisu
ylitsepääsemättömiltä tuntuviin ongelmiin. Tasoristeysonnettomuus vaati hengen,
kirjoitetaan silloin tällöin poliisin tilannehuoneessa. Juna jatkaa matkaansa,
ja liikenne kiertää pari tuntia toista kautta. Varissuo suree hetken, mutta ei
tuomitse.
Risteys on vaarallinen. Se muistetaan valtuustossa silloin
tällöin mutta asia siirretään tärkeysjärjestyksessä kiireellisempien projektien
perään. Vilkkaasti liikennöity tasoristeys suuren asuinalueen vieressä on
menneisyyden kummajainen, mutta monet varissuolaiset ovat nähneet pahempaakin.
Sitä paitsi keskusta laajenee, ja jonakin päivänä Juna
pysähtyy tässäkin. Iltakävelyllä kaavailen aseman paikkaa.
- Duha -
- Duha -

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti